torsdag 13. november 2014

Rogalandsbunad Lølandmønster


Rogalandsbunad Lølandmønster

Min datter skal få rogalandsbunad til sin konfirmasjon. Ho er snart 10 år, og det er lenge igjen til den store dagen.....men siden jeg ønsker å sy denne selv, trenger jeg GOD tid, fordi jeg pleier å gå så fort lei brodering.... Kan jo være dette blir noe annet denne gang, siden mønsteret er så stort i forhold til deg jeg har vært borti før:)...og så skal det tross alt bli min gave til min datter, som skal gå i arv i lang tid. 

Jeg har selv Husfliden sin Lølandsbunad....og jeg har aldri følt meg noe særlig i denne. Den er så grov i stoffet, og jeg føler kun jeg mangler skilt på brystet der det står" BRED LAST" når jeg kommer duvende bortover. Vi velger derfor Nordaker bunad som har et helt annet stoff, og der man kan velge farger på vesten. Lølands-mønster må det jo bli, da både jeg og hennes farmor har Lølands-mønster.

Vi hopper i det, og kjører ut og kjøper startpakken som inneholder stoffet med påtrykt mønster for hele bunaden. I pakken ligger kun ett mønster som viser kun en liten del av det som skal syes, og er så stort som ett halvt A4 delt på høykant. Vises på bildet under her.

Jeg starter med godt mot, og får gode tips av venner: "husk på at det skal syes speilvent på andre siden"......"der det er turkis skal det være grønnfarger"....hvor står dette? Alt jeg har er denne lille plansjen....og baskiden på denne er helt blank....og jeg klarer ikke å se hvilke farger det er brukt enkelte plasser. SERIØST? Er dette slik det skal være? Til og med under forstørrelsesglasset med lys i , klarer jeg ikke å bli sikker på fargene....og jeg har ikke passert 50 år enda.( Alle som sydde bunader da jeg var ung- var gamle damer....sikkert rund 50 :))

Nordaker Bunader som er vide kjent....og som sikkert står for halvparten av bunadene som blir laget her i landet, leverer ikke som forventet...
Det fulgte ikke nål med engang!...og som tidligere forhandler for broderier som Dimentions, Eva Rosenstand, Permin osv, kan jeg si at jeg aldri har kommet over broderier som det ikke følger med nål, plansjer som viser stingene og fargebeskrivelser....uansett hvor billige de måtte være. Jeg var heller aldri borti mønster som ikke var skikkelig trykket på stoffet.
Når man da betalter kr.2500,- for startpakken til en BUNAD ,som er Norges nasjonalplagg!,og mønsteret ikke engang er trykket på skikkelig, for det mangler virkelig trykk flere plasser....ja da blir jeg skuffet...og overrasket over at dette ikke er så seriøst som jeg trodde. Nå har mange før meg sydd denne, og jeg lurer virkelig på om det kun er MEG som synes dette er merkelig? Men....jeg har begynt og jeg skal nok finne ut av det! Bunaden kan vist syes som jeg selv vil......sa de da jeg klaget over dårlig plansjer, men nå får jeg tilsent større plansje som viser mye bedre, og som har beskrivelse over fargene....men som bare er rett for de som velger TURKIS i bladene. Til oss som velger grønnfarger....finnes det ikke noen plansje.



Før jeg går videre nå, skal jeg lage meg ett tråd-kort, som skulle vært en selvfølge lå med i en startpakke. Her skal jeg skrive over hva hver farge heter, ut fra det fargekartet jeg nå får tilsent fra Nordaker. Blir lettere å holde styr på hvilke farger som skal brukes da...


Bunadssølvet blir nok dette som er håndlaget "Vossesølv"


 Skjorte
 Vesten har vi ikke bestemt enda...men jeg synes denne hvite er nydelig...
....eller en lys med mønster som her

...men det skal hun få bestemme selv når det nærmer seg.

TIL FAR på den store dagen:
Til sin datters konfirmasjon, skal selvfølgelig far ha matchende slips. Jeg må finne en måte å lage dette på, for de som er i salg nå matcher ikke mønsteret som er på bunaden jeg nå syr....og de MÅ jo være likt. Jeg må finne ut hvordan dette skal gjøres med stoffer osv....men slips skal det bli:) Godt jeg har god tid på meg.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar